Ungdomsstyrt Innsats for andre

IMG_9431
Foto: Elever på Granstangen bygger vennskap med lek for å forebygge mobbing

Når elever selv får bestemme hvilken innsats de skal gjøre for andre, får det store ringvirkninger for mange. Fokuset blir gjerne å gjøre noe fint for hverandre. I 12 uker har ungdommer satt mobbing, trygghet, respekt, miljø og ensomhet på agendaen. 

Mobbing er krenkende, sårende og gjør det vanskelig å trives på skolen. Det har seks 9. og 10.klassinger på Granstangen ungdomsskole gjort noe med. Torsdag forrige uke inviterte de 8.klasse på skolen til sosial kveld. «Hvis ungdommer blir kjent med hverandre og venner, er det ikke så lett å mobbe hverandre. Det vanskeligere å mobbe en som er vennen din» sier elevene. Først inviterte elevene via lærere, men da var det ikke så mange som meldte seg på. «Så vi måtte selv gå rundt i klassene og invitere. Vi sa de skulle være med på en morsom kveld på skolen for å bli bedre kjent. Vi serverer snacks og brus, og har morsomme leker. De var mye mer interessert når vi inviterte enn når de voksne gjorde det. Det er bedre at ungdom rekrutterer ungdom», mener elevene.

Granstangen ungdomsskole på Furuset i Oslo har elever i 12 uker lært om og gjennomført selvvalgte prosjekter etter behovskartlegging, egne vurderinger av egenskap og kapasitet, et lite budsjett og masse pågangsmot og ståpåvilje!

Ved å legge til rette for at elever forstår behov, klarer å analysere disse og omsette det i praktisk handling, har Granstangen ungdomsskole løst målene med valgfaget Innsats for andre på en unik og spennende måte. Vi er veldig glade for å ha vært med på å lage dette og er imponerte og ydmyke over arbeidet til elevene.

Dette har elevene gjennomført:
MILJØ: Konkurranse om å samle inn flest batterier på 2 uker på skolen førte til 2111 innsamlede batterier som overrekkes til Oslo kommune på fredag samtidig som klasse 10D får sin premie i form av pizza og snacks og morsomme leker.

ENSOMHET: Elever på Haugen skole har vært med på fysisk uteaktivitet for å bli bedre kjent og lære morsomme leker de kan gjøre sammen og med hverandre.

TRYGGHET: Godt læringsmiljø skapes av trygghet og tilhørighet i klasserommet, mener elevene. Derfor har de hatt sosial kveld med elevene i 9.klasse på egen skole.

RESPEKT: Det er viktig å vite hva respekt er, for da kan man være snill med andre, lytte og gi oppmerksomhet. Elevene har lest og lekt med 30 barnehagebarn.

MOBBING: Aktivitetskveld med 20 deltakere fra 8.klasse som snakket om mobbing, vennskap, lekte leker og spiste snacks sammen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s